Friday, October 12, 2007

Them

En film som skrämmer, eller i alla fall framkallar rysningar utefter ryggraden. Det funkade på mig som annars inte är lättskrämd, filmen fick mig att känna mig rätt obehaglig till mods. Med små enkla medel framkallar den ett obehag.
Ljudet i filmen är en viktig faktor som fungerar utmärkt som skrämselkittlare, det gnisslade och dunkade i min hemmabios samtliga högtalare och det var inte långt ifrån att jag ibland fick kika över axeln för att förvissa mig om att det bara var filmen som framkallade ljuden. En kort, 74 minuter lång, effektivt berättad historia är det som inte har en enda död sekund.
Jag är övertygad om att vissa av er anser filmen vara stentrist och med total avsaknad av skräckinjagande rysningar, men jag anser den vara bland det otäckaste jag sett på bra länge, och det knappt utan att det spills något blod överhuvudtaget.
För någon blodig skräckis är detta inte så ni som vill ha era rysare fyllda av blodskvätt kanske inte uppskattar den här rullen lika mycket som jag gjorde. Missförstå mig nu inte, jag är ett stort fan av blodiga historier men i det här fallet behövs det liksom inte.

1 comment:

Suzz said...

*börjar genast leta efter denna* Lät riktigt skrämmande!