Saturday, October 6, 2007

Sleepless (Non So Honno)

Dario Argento visar att han fortfarande kan leverera vad fansen vill ha.
Den här Giallon är minst lika bra som hans tidigare verk, och han har verkligen inte sparat på krutet.
Sergio Stivaletti som ansvarar för effekt arbetet i filmen har fått ligga i för att mätta regissörens blodlust. Morden i filmen är minst sagt brutala och blodigt utförda, allt ackompanjerat av Goblins otroliga musik.
Jag blev glad över att se hur bra och välspelad hela historien var. Max Von Sydow gör ett suveränt rollporträtt av den pensionerade mordutredaren Moretti. Och även de yngre skådespelarna gör ett bra jobb.
Jag rekommenderar den här filmen starkt till alla Argento och Giallo fans men även till alla som bara vill se en bra och cool film.
Det tog ett par år innan jag tog mig tid att införskaffa och se den och jag kan verkligen inte förstå varför jag inte sett den tidigare, nu hoppas jag bara att hans avslutande del i "Three Mothers trilogin" som startade med Suspiria och som följdes av Inferno blir minst lika bra. Och känner man sin Argento rätt behöver man inte vara speciellt orolig.

No comments: