Friday, October 12, 2007

The Forest

Här har vi en film som skulle kunna placeras i en av slashergenrens underkategorier som kallas "backwoods slasher". Den typen av film utspelas i eller runt omkring skog eller långt ute på landet, långt från civilisationen. Många filmer skulle då hamna här kan man tycka men det är inte riktigt alla som passar in här ändå. Jag brukar ta mig friheten att placera filmer under den genren när det känns rätt. Andra filmer som passar in här kan vara tex, Wrong Turn 1-2, Dont go in the woods och Just before dawn.

The Forest, för att återkomma till filmen, är en billig historia som trots sina usla skådespelare och ibland pinsamma make-up effekter faktiskt är riktigt underhållande. Kanske beror det just på det jag nyss skrev som gör den sevärd.
Själva storyn är ganska originell för att vara en slasherfilm, se själva för jag går inte in för mycket på själva handlingen i mina filmomdömen, men jag kan nämna att den följer inte alltid de oskrivna lagarna som den här typen av filmer ofta följer.
Vill du ha en trevlig tur i skogen men är för bekväm för att själv gå ut så är den här filmen ett utmärkt val.
The Forest är utgiven av "Code Red DVD" ett litet bolag som ger ut bortglömda pärlor som man nästan inte visste fanns. Deras dvd releaser är mycket bra där man verkligen ansträngt sig för att skrapa ihop vettigt extramaterial och ofta nyinspelade kommentarspår. Naturligtvis är deras releaser helt i originalskick, inga nedklippta versioner här inte.

No comments: