Thursday, October 25, 2007

The Descent

"Svettigaste 30 minutrarna jag varit med om." Ja precis så sa jag efter att precis sett klart The Descent (sv.titel: Instängd). Den sista halvtimman av den här filmen var verkligen svettig, klaustrofobisk och nervpirrande. Jag har efter den gången sett filmen ett antal gånger och den håller mycket bra fortfarande.
Det som skiljer den här historien från många andra inom genren är att här är det enbart kvinnor i rollistan, en riktig "girlpowerfilm" skulle man kunna säga.
En väl genomförd film är det med en enorm spänningsfaktor och en hel del fin gore på sina ställen, här sparas det minsann inte på krutet när det kommer till avdelningen "blod, svett och mer blod". Filmen är regisserad av en herre vid namn Neil Marshall som dessförinnan snickrade ihop en av tidernas bästa varulsrullar "Dog Soldiers" som absolut också är värd en titt eller två.

Jag brukar inte ta upp så mycket av handlingen i mina omdömen så det enda jag kan säga är att, ett gäng kvinnor blir av en eller annan anledning instängda i ett grottsystem under marken och hittar inte ut. I mörkret finns varelser som man inte vill bli alltför bekant med. Det räcker tycker jag, se den själva och hoppas att ni får en lika svettig avslutning på filmen som jag fick. En ordentlig höjdare till film är det och den pryder verkligen sin plats i min dvd-hylla.

No comments: