Monday, October 29, 2007

Hostel

Detta verkar vara en film som delar skräckfansen i två läger. Dels de som älskar den och dels de som inte finner den det minsta tilldragande. Jag får nog vara ärlig och placera mig någonstans i mitten. Ena stunden anser jag den vara ett mästerverk med sin råhet och svarta humor bara för att i nästa stund inte gilla den alls.
Det jag gillar med den är att "Hostel" ändå försöker sig på något hyfsat annorlunda, en film i två delar där första delen mest känns som en svart komedi och den senare delen är ren skräck med sina smärtsamma tortyrscener. Fast jag hade nog i ärlighetens namn förväntat mig ännu mer gore än vad den nu innehåller. När man läste folks reaktioner på filmen så lät det som ett hejdlöst blodbad men så farligt blodig är den ju inte. De tortyrscener som finns i filmen är ändå skapligt smärtsamma att se och jag kan förstå ifall den något ovana skräckfilmstittaren sväljer popcornen i vrångstrupen.

Sammanfattningsvis måste jag ändå säga att Hostel är underhållande och ganska kul på sina ställen och coolt rå på andra ställen men något mästerverk är det inte. Med Hostel 2, som faktiskt ännu inte letat sig in i min dvd-hylla, har man tydligen upprepat receptet från ettan så det ska bli intressant att se ifall den kan lyckas kittla min skräcknerv mer än dess föregångare.

No comments: