Sunday, November 11, 2007

Re-Animator

Stuart Gordon's splatterfest från 1985 satte på något vis ribban högt för splattergenrens kommande filmer. Otroligt blodig och sagolikt mycket gore tyckte jag när jag först såg den någon gång för en sisådär 20 år sedan. Jag tycker nog att den hållit ganska bra fast den kändes inte lika blodig nu som då.
Ingen film för er som gillar psykologisk skräckfilm men däremot för er som vill ha era filmer leverade med mycket gore och några stänk av sjuk svart humor. Peter Jackson måste ha sett den här rullen när han bestämde sig för att försöka bräcka den med sina splatterorgier "Bad Taste" och "Braindead".

På den tiden (80-talet) så var det nästintill omöjligt att få tag i ett oklippt ex, av Re-Animator och lyckades man med det så var det oftast en usel vhs-kopia som kopierats ett oändligt antal gånger innan man själv lyckades fånga upp den. Nu med dvd så får man filmen helt oklippt med bra ljud och bild och utgiven av ett svenskt bolag. Ja det känns nästan otroligt, för den här typen av film var just en sådan typ som den svenska censuren avskydde och genast belade med totalförbud. Att filmen är smockfull med komik var inget som förbudsivrarna förstod sig på. Nää innehöll filmen blod så måste den vara skadligt upphetsande och så kunde det inte få vara. Kul som fan att svenska Studio-S släpper den här i sverige och det i en riktigt fin utgåva med en hel del extragodis för oss "extramaterial-freaks".
Två kommentarspår, intervjuer, trailers, bortklippt scen och bildgallerier. Mycket kul att sätta tänderna i alltså. Filmens bildkvalitét är helt ok och ljudet är i Dolby Digital 5.1.
Inget att tveka om tycker jag, ett givet köp och en fin goreklassiker att ställa i dvd-hyllan.

1 comment:

X said...

Haha, Re-Animator hade jag (på det glada 80-talet alltså) som en helknastrig VHS-kopia från Grekland, men den var oklippt! Men nu har jag också köpt den här DVD:n.