Sunday, February 17, 2008

Hatchet

Då har den då äntligen kommit, och som jag har väntat. När jag först hörde talas om den här filmen så hade jag förhoppningar om att det skulle vara en tillbakagång till 80-talets slasherfilmer med en brutal mördare och snygga killz och helst utan massa humor inbakat i handlingen. Mina förhoppningar slog inte helt in. Filmen är fylld av humor och mycket till slasherfilm är det egentligen inte heller.
Tidiga omdömen från andra skräckfilmsälskare i min omgivning var milt sagt dåliga, mina förväntningar sänktes ganska drastiskt men jag vägrade tro att filmen skulle vara så dålig som det verkade. Och när jag själv sett den så fann jag mig sittandes med ett brett flin över hur bra den va. Visst finns där humor och skrämd blev jag inte heller, men förbaskat underhållande ändå.
Morden i Hatchet är bland de coolaste på senare tid helt befriade från allt vad CGI heter allt är hederliga make-up effekter gjorda på plats, så att säga. Victor Crowley,Hatchet's mördare, spelas av Kane "Jason" Hodder, bara det ger filmen status.

Jag tror att det här är en sådan där rulle som ibland dyker upp och delar publiken i två läger, antingen diggar man det man ser eller så dissar man det rakt av. Många skriver hur besvikna de blev över att det inte blev den slasher de hoppats på eller att filmen absolut inte kan kallas "den bästa skräckfilmen på 20 år". För min egen del är det inte den bästa filmen inom genren på 20 år men den tillhör lätt det bästa inom genren som släpptes under förra året. Se den och ta den med en nypa salt för den är jäkligt rolig och har riktigt slabbiga brutalt coola killz och ibland räcker det.

1 comment:

Unknown said...

Du hittar min recension av HATCHET nånstans i min blogg. Samt en fruktansvärd massa andra recensioner...
http://www.metrobloggen.se/piddeandersson