Sunday, February 17, 2008

Halloween 2007

Ännu en remake och den här anser jag vara mycket lyckad. Att göra en nyinspelning av John Carpenter's klassiker Halloween kändes ,när jag först fick höra talas om den, som dömt att misslyckas. Jag hade inga förväntningar alls egentligen mer än att filmen antagligen skulle vara ren dynga. Jag hade fel och ingen är mer nöjd än jag. Rob Zombie som innan gjorde den våldsamt underhållande "Devil's Rejects" har här lyckats skapa en alldeles egen Halloween som tar oss med in under skinnet på filmens mördare Michael Myers, och Zombie lyckas med konststycket att få till en underhållande och välspelad historia. Att vi får veta mer om Michael och se hur han formades till den mördarmaskin som vi känner igen är mästerligt genomfört.
Under filmens första timma får vi följa unge Myers och det är först under filmens andra hälft som den egentliga nyinspelningen startar med scener vi känner igen från originalet, även om man här skruvat till dom en smula så de ändå känns fräscha och nya. Jag kan inte göra annat än att rekommendera filmen, även till älskarna av originalet, för detta är en förbaskat bra film. Kul med remakes? Ja när de är så här pass bra.


No comments: