Friday, March 21, 2008

The Texas Chainsaw Massacre

En av filmhistoriens mest älskade och samtidigt mest utskällda filmer. Detta var filmen som startade censurdebatten i sverige i början av 80-talet och tvingade fram en censurlagstiftning mot film på video. Videouthyrare fick plocka ned filmer från hyllorna, och den värsta av alla dessa filmer var enligt lagivrarna den här lilla filmen av regissören Tobe Hooper.

Jämfört med dagens filmutbud så måste den ändå anses ganska tam, i alla fall när det kommer till effektavdelningen. För så speciellt blodig och slafsig är den inte, även om man kan tro det när ord som motorsåg och massaker förekommer i titeln.
Skräcken i den här filmen ligger mer i det psykologiska, en psykiskt otäck film som med sina kamervinklar och snedvridna karaktärer placerar tittaren i en osäkerhet inför vad som väntar härnäst. Karaktärerna är ordentligt skruvade och där Leatherface är den mest minnesvärda, även ifall jag själv tycker att "The Hitchhiker" är minst lika otäckt störd.
Man skulle kunna skriva en hel roman om den här filmens alla minnesvärda scener och använda en hel uppsjö av "fina" ord för att beskriva hur genial den är i all sin enkelhet, men det har så många gjort före mig så jag nöjer mig med att omedelbart beordra er som inte ännu har ett exemplar i dvd-hyllan att genast skaffa hem ett ex. Det finns en mängd släpp på dvd av filmen så ta er tid att surfa runt och kolla upp vilken release just du vill ha. Själv har jag åtminstone tre olika versioner ståendes i hyllan, men det är ju jag det och jag är inte riktigt normal.

No comments: